Solidar Śląsko Dąbrow

Szwedzcy związkowcy kontra Tesla

Konflikt koncernu Tesla z pracownikami serwisów tej firmy w Szwecji przerodził się w konflikt z całym szwedzkim ruchem związkowym. Wszystko dlatego, że Amerykanie nie chcą się zgodzić na podpisanie układu zbiorowego z pracownikami szwedzkiego oddziału Tesli. W solidarnościowej akcji protestacyjnej biorą udział m.in. szwedzcy dokerzy, blokując rozładunek samochodów koncernu.

Pracownicy serwisów Tesli zrzeszeni w związku zawodowym IF Metall domagają się podpisania przez koncern Elona Muska układu zbiorowego, określającego m.in. poziom wynagrodzeń oraz składki na fundusz emerytalny. Koncern odmówił podpisania takiego porozumienia, w efekcie czego 27 października wybuchł strajk. Równolegle były prowadzone rozmowy, ale jak dotąd nie przyniosły żadnych efektów. 3 listopada protestem objętych było już 12 centrów serwisowych i salonów sprzedaży Tesli w Szwecji.

Tesla zlekcewyżyła to, co dla szwedzkich pracowników jest świętością. Układy zbiorowe pracy w kraju obejmują 90 proc. pracowników. Jak podkreślają związkowcy z IF Metall, postępowanie amerykańskiego koncernu to praktyka, której w Szwecji nie widziano od początku XX wieku i stanowi ona wyraźne naruszenie modelu obowiązującego od czasu zawarcia przez związki zawodowe i pracodawców porozumienia w Saltsjöbaden w grudniu 1938 roku. (Porozumienie nadal obowiązuje, a ostatnie zmiany w nim wprowadzono w 1976 roku – przyp. aut). – Tesla rzuca wyzwanie całemu szwedzkiemu ruchowi związkowemu, ale jest nas wielu i jesteśmy silni – powiedziała przewodnicząca związku zawodowego IF Metall, Marie Nilsson.

7 listopada szwedzcy dokerzy w ramach akcji solidarnościowej ze strajkującymi pracownikami serwisów koncernu Muska rozpoczęli blokadę portów w Malmoe, Sodertaelje pod Sztokholmem, Goeteborgu oraz w Trelleborgu. Odmawiają rozładunku elektrycznych samochodów Tesla. Zapowiedzieli, że jeśli Tesla nie ustąpi, to blokada obejmie od 17 listopada wszystkie szwedzkie porty. Przyłączenie się do akcji zapowiedzieli też członkowie związku zawodowego elektryków serwisujących stacje do ładowania samochodów, a także związkowcy z firmy sprzątającej budynki koncernu Muska w Szwecji.

IF Metall zrzesza ponad 300 tys. członków w blisko 13 tys. zakładów pracy w całej Szwecji.

Układy zbiorowe stanowią podstawę szwedzkiego modelu rynku pracy. Oznacza to, że związki zawodowe i organizacje pracodawców ustalają zasady gry na rynku pracy, bez ingerencji państwa i polityków. W Szwecji około dziewięciu na dziesięciu pracowników objętych jest układem zbiorowym. Układ obejmuje wynagrodzenie, formę zatrudnienia, emeryturę umowną, godziny pracy, urlopy i okresy wypowiedzenia.

IF Metall podpisuje rocznie około 200 lokalnych układów zbiorowych w branży. Jak podkreślają związkowcy z tej centrali, po podpisaniu układu zbiorowego zarówno pracodawca, jak i pracownik mają obowiązek zachować spokój społeczny. Gwarantuje to, że przez cały okres umowy nikt nie będzie strajkował w celu uzyskania warunków lepszych niż określone w umowie. System ten sprawia, że na szwedzkim rynku pracy dochodzi do bardzo niewielu akcji protestacyjnych, konfliktów i strajków.

oprac. ny
źródło foto: www.ifmetall.se