Solidar Śląsko Dąbrow

Słone przesyłki dla prezesa ZUS

Sól dla prezesa od niedocenionych podwładnych. Taki nietypwoy protest prowadzą od kliku dni pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, domagając się wyższych zarobków i poprawy dialogu społecznego.

Wysyłka soli to inicjatywa NSZZ Solidarność, ale pomysł podchwyciły również inne związki działające w ZUS. Związkowcy oceniają, że do na adres zarządu wysłano już ok. 2 tys. słonych przesyłek – i półkilowych toreb, i małych saszetek. Akcja trwa od poniedziałku 16 maja, skończy się za kilka dni.

– W zeszłym roku na pielgrzymce pracowników ZUS do Częstochowy prezes Zbigniew Derdziuk mówił, że jesteśmy solą tej firmy – wspomina Ewa Bożek, wiceprzewodnicząca Solidarności w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. – Komplementował nas. Mówił, że docenia naszą pracę. Niestety, to były tylko puste słowa i obietnice. Naszą akcją chcemy dziś przypomnieć tamte zapewnienia. Domagamy się rozpoczęcia rozmów o naszych postulatach.

Największą bolączką w zakładzie są niskie zarobki. – Większość pracowników zarabia ok. 2 – 2,5 tys. zł brutto. Niektórzy nawet 1800. W kwietniu dostaliśmy podwyżkę w wysokości 40 zł. I to nie wszyscy. To policzek dla urzędników z wieloletnim stażem, wykonujących bardzo odpowiedzialną pracę, często również w domu – mówi Ewa Bożek.

Przewodnicza dodaje, że na pracowników ZUS wciąż nakładane są kolejne obowiązki. – Przejmujemy zadania tych, którzy zostali zwolnieni. Nie idzie za tym jednak dodatkowe wynagrodzenie. A przecież pracy jeszcze nam przybędzie w związku z nowelizacją ustawy o OFE.

Zakładowa Solidarność domaga się również zmiany podejścia kierownictwa do dialogu w firmie. – Nie konsultuje się z nami zmian organizacyjnych, w efekcie kuleje organizacja pracy – mówi Ewa Bożek. Problemem jest też łamanie niektórych zapisów układu zbiorowego pracy. Tę sprawę związkowcy zgłosili już Państwowej Inspekcji Pracy.

– To są nasze największe bolączki. Liczymy, że tą dość nietypową akcją skłonimy wreszcie prezesa do rozmów. Źle by się stało, gdyby konflikt w ZUS-ie przełożył się na pogorszenie obsługi naszych klientów – podkreśla przewodnicząca.
 

Dodaj komentarz