Na ulice Śląska i Zagłębia wyjadą autobusy wodorowe
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na zakup 8 autobusów napędzanych wodorem. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu pochodzącemu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wodór jest dynamicznie rozwijającą się technologią, która w przyszłości ma szansę zrewolucjonizować energetykę i transport publiczny. Metropolia inwestując w transport wodorowy, chce wpisać się w ten trend – mówi Witold Trólka z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jak wyjaśnia, wykorzystanie wodoru jest częścią strategii GZM w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej. – Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo. Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii – dodaje Witold Trólka.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza kupić 8 autobusów wraz z obsługą gwarancyjną. Pojazdy o długości 12 metrów mają pomieścić minimum 85 pasażerów, z czego co najmniej 25 na miejscach siedzących. Napędzane wodorem autobusy zostaną użyczone do eksploatacji przewoźnikom. 5 z nich trafi do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach, pozostałe do PKM Katowice. Pojazdy będą wykorzystywane na linii AP obsługującej trasę między Katowicami i lotniskiem w Pyrzowicach. Przewoźnik z Katowic ma obsługiwać także linie 46, 70 i 115. Natomiast tyski PKM planuje je wykorzystać na liniach 2, 21, 75, 137, 273 i 696. Termin składania ofert mija 7 sierpnia, a pierwsze pojazdy powinny trafić do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już w maju przyszłego roku.
Ogłoszony na początku lipca przetarg jest kolejnym tego typu postępowaniem. Pierwszy został rozpisany w grudniu 2022 roku. Zakładał zakup 20 autobusów i dopuszczał możliwość nabycia 10 kolejnych. Trzy miesiące później ogłoszono przetarg na zakup paliwa wodorowego. – Ze względu na oferowaną cenę paliwa, która o 24 mln zł przekraczała środki zabezpieczone na ten cel przez spółki PKM, Metropolia unieważniła dwa przetargi. Mimo problemów na rynku paliw zdecydowaliśmy się na przemodelowanie pierwotnych założeń projektu i powrót do jego realizacji – mówi przedstawiciel GZM. – Należy dywersyfikować stosowane technologie transportowe, by móc elastyczniej reagować na różne zawirowania na rynkach paliw. Te 8 autobusów, które w przyszłym roku będą obsługiwać pasażerów na drogach Metropolii, pozwolą nam nabrać doświadczenia zarówno w sprawie ich eksploatacji jak planów rozwoju tego środka transportu – dodaje Witold Trólka.
Zakup autobusów wodorowych jest realizowany w ramach projektu HYDROGEN GZM realizowanego z programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Ochrona Atmosfery. Zielony Transport Publiczny”, na który GZM uzyskała wsparcie w 2021 roku. Wartość projektu to ok. 125 mln zł. Dofinansowanie do zakupu taboru wodorowego sięga w tym projekcie 90 proc. kosztów przedsięwzięcia.
ak
źródło foto: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia