Solidar Śląsko Dąbrow

Jaworzno testuje autobus napędzany wodorem

Od 2 marca linie komunikacyjne łączące największe jaworznickie osiedla mieszkaniowe obsługuje wodorowy autobus marki Solaris. To pierwszy w Polsce test tego typu pojazdu na regularnej trasie. Jaworzno chce być także pierwszym dużym polskim miastem, które nie będzie wykorzystywać pojazdów spalinowych w transporcie publicznym.

Przedsięwzięcie jest realizowane z inicjatywy jaworznickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Ma na celu przetestowanie technologii wodorowej w komunikacji miejskiej oraz jej bezpieczeństwo.

Testom został poddany autobus Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezentacja pojazdu odbyła się 2 marca w jaworznickiej zajezdni autobusowej, tuż przed włączeniem go do eksploatacji. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz miasta, przewoźnika oraz spółek Solaris Bus & Coach i Air Products.

Autobus będzie użytkowany przez siedem dni w tygodniu, głównie na liniach 307 i 303. – Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – mówi Zbigniew Nosal, prezes jaworznickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Podkreśla, że spółka cały czas wprowadza nowoczesny tabor. Pierwszy elektryczny autobus został zakupiony przez jaworznicki PKM 7 lat temu. – Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii – dodaje.

Petros Spinaris z firmy Solaris Bus & Coach zaznacza, że testy potrwają cztery tygodnie, co pozwoli na pełne zapoznanie się z możliwościami, jakie pojazd oferuje w codziennym ruchu miejskim. – Jaworzno było prekursorem w elektryfikacji floty zarówno w Polsce, jak i na skalę europejską. Teraz ma szansę być liderem kolejnej zaawansowanej technologii w bezemisyjnym transporcie przyszłości, technologii wodorowej. Myślę, że w dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że wodór to jeden z kluczowych filarów transformacji transportu publicznego we współczesnym świecie – zaznacza Petros Spinaris.

Jak poinformowali przedstawiciele spółki Air Products, odpowiedzialnej za przeprowadzenie pilotażowego programu testowego wodorowego autobusu, jest to całkowicie bezemisyjny, bardzo cichy i komfortowy dla pasażerów oraz kierowcy pojazd. Z wodoru w zbiorniku na dachu autobusu za pomocą ogniwa paliwowego wytwarzana jest energia elektryczna. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest para wodna.

Przedstawiciele firmy przekonują, że autobusy zasilane wodorem mogą zaspokoić wszystkie potrzeby komunikacji miejskiej oraz zapewnić korzyści dla pasażerów, kierowców i środowiska. Zasięg takiego pojazdu to nawet 400 km, co wiąże się z rzadszym uzupełnianiem gazu i większą elastycznością tras. – Sam proces tankowania jest łatwy i szybki, trwa poniżej 10 minut. Autobusy wodorowe są bardziej komfortowe dla pasażerów z uwagi na mniejsze wibracje silnika, a pojemność samego pojazdu jest większa niż w przypadku autobusów elektrycznych. Uruchamianie autobusu w bardzo niskich temperaturach jest bezproblemowe, dzięki czemu może być wykorzystywany przez cały rok – czytamy w komunikacie prasowym wydanym przez Air Products.

Agnieszka Konieczny
źródło foto: wfosigw.katowice.pl