Solidar Śląsko Dąbrow

Cała Skandynawia solidarna ze szwedzkimi pracownikami Tesli

Konflikt szwedzkich związkowców z koncernem Tesla rozlał się na całą Skandynawię. Wszystko dlatego, że Amerykanie nie chcą się zgodzić na podpisanie układu zbiorowego z pracownikami szwedzkiego oddziału Tesli. Tymczasem układy zbiorowe stanowią podstawę modelu rynku pracy nie tylko w Szwecji, ale w całej Skandynawii. Akcje solidarnościowe z protestującymi Szwedami zapowiedzieli przedstawiciele central związkowych z Danii, Finlandii i Norwegii.

Duńska centrala związkowa 3F zapowiedziała, że od 18 grudnia dokerzy i pracownicy transportu nie będą rozładowywać, ani przewozić pojazdów Tesli zmierzających do Szwecji. – Mimo że Elon Musk jest jednym z najbogatszych ludzi na świecie oraz właścicielem Tesli, nie może on ustalać własnych zasad. U nas obowiązują pewne porozumienia i musisz je respektować, jeżeli chcesz tu prowadzić biznes – podkreślił Jan Villadsen, lider centrali 3F.

Blokadę transportu Tesli zapowiedzieli też związkowcy z Fellesforbundet, największej norweskiej centrali związkowej zrzeszającej pracowników sektora prywatnego. Przewodniczący związku Jorn Eggum również podkreślał, jak ważny dla pracowników jest skandynawski model rynku pracy. Również fiński związek zawodowy branży motoryzacyjnej i transportowej AKT planuje blokadę Tesli w ramach solidarności ze szwedzkim IF Metall. Celem jest uniemożliwienie Tesli sprowadzania samochodów do Szwecji przez Finlandię.

Pracownicy szwedzkich serwisów Tesli zrzeszeni w związku zawodowym IF Metall zażądali podpisania przez koncern Elona Muska układu zbiorowego, określającego m.in. poziom wynagrodzeń oraz składki na fundusz emerytalny, co jest powszechnie obowiązującą normą w całej Skandynawii. Koncern odmówił podpisania takiego porozumienia, w efekcie czego 27 października wybuchł strajk. Równolegle były prowadzone rozmowy, ale nie przynosiły efektów. 3 listopada protestem objętych już było 12 centrów serwisowych i salonów sprzedaży Tesli w Szwecji. 7 listopada szwedzcy dokerzy w ramach akcji solidarnościowej ze strajkującymi pracownikami serwisów koncernu Muska rozpoczęli blokadę rozładunku elektrycznych samochodów Tesli. Do akcji przystąpili członkowie związku zawodowego elektryków serwisujących stacje do ładowania samochodów, a także związkowcy z firmy sprzątającej budynki koncernu Muska w Szwecji.

Protest wsparli pracownicy szwedzkiej poczty i odmawiali dostarczania przesyłek koncernowych, w tym tablic rejestracyjnych nowych samochodów, co szczególnie boleśnie dotknęło koncern. W Szwecji tablice rejestracyjne mogą być dostarczane tylko przez państwową szwedzko-duńską pocztę PostNord. Reprezentanci koncernu złożyli sądowy pozew wobec PostNord i Szwedzkiej Agencji Transportu, ale pierwsze orzeczenie było dla nich niekorzystne. Tesla odwołała się do wyższej instancji.

IF Metall, szwedzka central związkowa, która wszczęła spór z amerykańskim koncernem, zrzesza ponad 300 tys. członków w blisko 13 tys. zakładów pracy w całym kraju. Układy zbiorowe to podstawa szwedzkiego modelu rynku pracy. Oznacza to, że związki zawodowe i organizacje pracodawców ustalają zasady gry na rynku pracy, bez ingerencji państwa i polityków. W Szwecji około dziewięciu na dziesięciu pracowników objętych jest układami zbiorowymi. Obejmują one wynagrodzenie, formę zatrudnienia, emeryturę, godziny pracy, urlopy i okresy wypowiedzenia.

IF Metall podpisuje rocznie około 200 lokalnych układów zbiorowych. Jak podkreślają związkowcy z tej centrali, po podpisaniu układu zbiorowego zarówno pracodawca, jak i pracownik mają obowiązek zachować spokój społeczny. Gwarantuje to, że przez cały okres umowy nikt nie będzie strajkował w celu uzyskania warunków lepszych niż określone w umowie. System ten sprawia, że na szwedzkim rynku pracy dochodzi do bardzo niewielu akcji protestacyjnych, konfliktów i strajków.

oprac. ny
źródło foto: www.ifmetall.se